„Białe Conecto” powraca do Krakowa – już na stałe

Pierwszy raz wspominaliśmy o tym pojeździe pod koniec lutego 2019 roku, wtedy to wóz #DC733 przyjechał do Krakowa na dwumiesięczne testy. Po tym czasie zniknął z MPK. Kilka miesięcy później pojawił się przetarg ogłoszony przez miejskiego przewoźnika na dostawę jednego, niskopodłogowego autobusu przegubowego. Do przetargu zgłosiła się tylko firma EvoBus i po zweryfikowaniu oferty, podpisano umowę. Premiera wozu po dostosowaniu do krakowskich standardów nastąpiła 27 lutego 2020 roku na linii 503.

Zdjęcie z czasów testów w 2019 roku, wtedy „gwiazda” również zadebiutowała na linii 503

Trochę historii…

Omawiany dzisiaj pojazd to 18-metrowy Mercedes-Benz Conecto II, który został zakupiony przez krakowskie MPK w drodze przetargu na dostawę jednego, niskopodłogowego i przegubowego autobusu. Pojazd miał być nowy lub używany, przynajmniej z rocznika 2018, a jego przebieg nie mógł być większy niż 80 000 km. Wpłynęła tyko jedna oferta – od EvoBus Wolica. Zaoferowała ona pojazd dobrze znany już przewoźnikowi, ten sam który na początku 2019 roku przebywał w Krakowie na testach (artykuł z czasów testów pojazdu znajduje się pod tym linkiem). Autobus został wyprodukowany właśnie w 2018 roku, a jego przebieg 1 marca wynosił w zaokrągleniu 36 000 km – wpisuje się więc w wymagania przetargowe nawet z zapasem pod względem przebiegu.

Conecto na teren Zajezdni Wola Duchacka przyjechał z powrotem kilka miesięcy temu. Podczas tego okresu zostałało oklejone niebieską folią, aby spełniać tzw. „barwy księgowe”, został zamontowany system informacji pasażerskiej a także umieszczono wszystkie niezbędne naklejki i informacje wymagane przez Księgę Identyfikacji Wizualnej. Tak przygotowany autobus wyjechał w czwartek, 27 lutego 2020 roku, do obsługi linii 503.

Pomiędzy pobytem testowym w Krakowie oraz jego późniejszym zakupem, „gwiazda” została także wypożyczona na kilka miesięcy przez BP Tour i obsługiwała linie ZTM Gdańsk. Tam przewoźnik również okleił autobus folią, aby wyglądał jak pozostałe autobusy funkcjonujące na zlecenie tamtejszego organizatora.

Coś więcej o samym autobusie

Nasz dzisiejszy bohater to przegubowy autobus klasy MAXI posiadający układ drzwi 2-2-2-2. Płaty drzwi otwierają się do środka, na wyposażeniu zamontowana jest w drugich drzwiach ręcznie otwierana rampa dla osób poruszających się na wózkach.
Wygląd zewnętrzny? No cóż… To już kwestia indywidualna każdego z nas. Jednym się mega podoba, inni twierdzą że projektant się chyba czymś wspomagał podczas pracy.

Miejsce pracy kierowcy

Zastosowana została tutaj przez producenta tzw. „duża kabina”, lecz po zakupie krakowski przewoźnik zdemontował ostatni segment wstawiając w zamian barierkę z kowbojką. Działanie takie przeprowadzone było w myśl piętnowanej ostatnio zasady przewoźnika, „otwarcia na pasażera”.
Kierowca ma do dyspozycji pulpit klasyczny dla tego modelu, fotel z podłokietnikami,  kilka uchwytów na napoje, multimedialną kierownicę czy ładowarkę do smartfona w postaci portu USB.
Przez prowadzących pojazd oceniany jest pozytywnie – cicha praca, dobra skrzynia, mocna jednostka napędowa, dobra widoczność na boki oraz w lusterkach to same zalety.

A co w przedziale pasażerskim?

Autobus może pomieścić 141 pasażerów, z czego 40 na miejscach siedzących – z tego 15  siedzeń dostępnych jest bezpośrednio z poziomu podłogi. Zastosowane fotele gwarantują nam natomiast wygodną podróż nawet przez dłuższy czas (sprawdzaliśmy osobiście jak i pytaliśmy). Co ciekawe, tapicerka nie została zmieniona na wzór krakowski.

Co kryje się pod tylną klapą?

sumie klasyka w tym modelu – rzędowa, 6-cylindrowa dieslowska jednostka o pojemności 10,7l i mocy 360KM (silnik OM 470). Zblokowana została z 4-biegową, automatyczną skrzynią biegów Voith Diva.6.

System Informacji Pasażerskiej oraz wyposażenie dodatkowe

Zaczniemy od tej bardziej rozbudowanej części. Do SIP-u zaliczyć możemy wyświetlacz czołowy, boczny oraz tylny o wysokiej rozdzielczości, 2 wewnętrzne podsufitowe ekrany LCD o przekątnej 22″ (jeden za kabiną kierowcy, drugi za opończą przegubu) oraz jeden wyświetlacz typu „e-korale” o przekątnej 38″ umieszczony przed drugimi drzwiami – to wszystko firmy R&G Ponadto na pokładzie autobusu znajduje się 7 kasowników KRG-8  (także R&G) oraz automat biletowy BM-06 od firmy Mera Systemy. Całością zarządzają sterowniki SRG 6000P oraz Trapeze.

Do wyposażenia dodatkowego możemy natomiast zaliczyć klimatyzację monitoring oraz ładowarki USB.

Daniel Skrodzki