Częstochowski Twist 2.0 – od przetargu do debiutu

3 maja 2020 roku pierwszy z 10 nowych Twistów 2.0 rozpoczął regularne kursy liniowe z pasażerami. Jest to kolejny z etapów programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Przygotowaliśmy dla Was krótką historię przetargu zawierającą najważniejsze jego elementy, a także dokumentację zdjęciową od naszych częstochowskich przyjaciół – Patryka Hartmana oraz Wojciecha Liberdy – dzięki Panowie, ponieważ bez Was ten materiał by nie powstał!

Jak wspomnieliśmy, na częstochowską sieć tramwajową (narazie okrojoną w związku z jej remontem) wyjechał pierwszy Twist 2.0. Otrzymał on numer taborowy 651 (przedział przeznaczony dla tych wagonów to 651-660). Liniowa premiera została poprzedzona briefingiem prasowym na terenie zajezdni.

Historia przetargu

  • 11 maja 2017 częstochowskie MPK ogłasza przetarg na zakup i dostawę 10 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych i jednokierunkowych tramwajów z opcją zakupu od 1 do 5 kolejnych (identycznych) wagonów. W to wliczone jest również szkolenie pracowników, przekazanie dokumentacji technicznej itp.Termin składania ofert mija o godzinie 11:00 dnia 30 czerwca 2017r., a ich otwarcie ma nastąpić godzinę później.
  • Niedługo później, bo już 23 maja 2017 roku firma NEWAG S.A. złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w związku z zapisem w wymaganiach przetargowych – mianowicie: „[…] wykonawca spełni warunek zdolności technicznej lub zawodowej jeśli wykaże, że wykonał lub wykonuje należycie 1 dostawę łącznie 5 fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych, w których udział niskiej podłogi wyniósł min. 70% […]”. Odwołujący chciał zmiany tego zapisu na „[…] wykonał należycie dostawę co najmniej jednego nowego niskopodłogowego tramwaju, w którym udział niskiej podłogi wyniósł min. 70% […]”W argumentacji przeczytać możemy o wygórowaniu tego wymogu w stosunku do ilości zamawianych tramwajów, a także o nieuzasadnionym ograniczaniu uczciwej konkurencji, ponieważ ilość polskich producentów ogranicza się de facto do trzech, a ze względu na niewielką wartość zamówienia, nie ma co liczyć na udział w przetargu producentów zagranicznych. 30 maja 2017 r. wniosek został oddalony.
  • 22 czerwca 2017 roku przewoźnik przesuwa termin składania ofert z ostatniego dnia czerwca na 10 lipca 2017r.
  • 3 lipca tego samego roku przy okazji zmiany wymogów przetargowych znów zmienia się termin składania ofert – zostaje on przesunięty na 19 lipca 2017r.
  • Mało? No to 13 lipca następuje (ostatnia już) zmiana terminu składania ofert – zostaje on przesunięty na ostatni dzień lipca.
  • 31 lipca do wiadomości publicznej zostaje przekazana informacja o wpłynięciu jednej oferty – od firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A., która opiewa na kwotę 89 853 960,00 zł. Warto zaznaczyć, że częstochowski przewoźnik na zakupy przeznaczył 98 400 000,00 zł.
  • Po prawie miesiącu, 29 sierpnia 2017 roku, MPK poinformowało. ze oferta bydgoskiego producenta otrzymała pozytywną ocenę.
  • 18 marca 2020 roku pierwszy z 10 nowych Twistów dociera do zajezdni w Częstochowie
  • 13 maja 2020 roku wagon #651 rozpoczyna liniowe kursowanie z pasażerami!

Garść danych i informacji

  • Twist 2.0 to trójczłonowy wagon o długości 32,2m oparty na czterech skrętnych wózkach
  • Może przewieźć do 214 pasażerów
  • Motorniczy ma do dyspozycji gniazdka USB oraz klimatyzowany schowek
  • System informacji pasażerskiej składa się z zewnętrznych wyświetlaczy o wysokiej rozdzielczości, a także wewnętrznych ekranów LCD pokazujących przebieg trasy. Usłyszymy także głosowe zapowiedzi przystankowe.
  • Na pokładzie znajdują się 2 automaty biletowe w których zapłacimy bilonem oraz kartą
  • Skorzystamy także z sieci WiFi
  • Nie zabrakło oczywiście klimatyzacji oraz monitoringu
  • Zamontowana została także rampa dla osób poruszających się na wózkach
  • Zainstalowany został również system zliczania potoków pasażerskich

Galeria

Mieszkańcom oraz przewoźnikowi życzymy bezproblemowej eksploatacji oraz jak najszybszej dostawy pozostałych wagonów!

Zdjęcia: Patryk Hartman i Wojciech Liberda

Daniel Skrodzki5