Elektryczne Citaro w Krakowie – prezentacja technologii

11 kwietnia na terenie Zajezdni Autobusowej Wola Duchacka odbyła się prezentacja w pełni elektrycznego i bezemisyjnego autobusu miejskiego Mercedes-Benz eCitaro.

Podczas dzisiejszej prezentacji zostały przedstawione najważniejsze rozwiązania technologiczne eCitaro, został on także udostępniony dziennikarzom i innym zainteresowanym do obejrzenia i sfotografowania. Odbył się także przejazd po terenie zajezdni oraz Krakowie.

Jak to się stało, że Mercedes trafił do Krakowa?

Autobus aktualnie przechodzi testy terenowe w całej Europie. Z racji iż Kraków eksploatuje autobusy elektryczne, ma możliwość testować elektryczne Citaro przez kilka dni. Nie wyjedzie on co prawda na ulice w celu wożenia pasażerów (to nastąpi najprawdopodobniej jesienią, kiedy to planowane są liniowe testy eCitaro), ale pracownicy przedsiębiorstwa będą mogli zapoznać się z budową i rozwiązaniami zastosowanymi w pojeździe.

Co znajdziemy w „testowcu”?

Autobus posiada dziesięć zestawów akumulatorów litowo-jonowych o całkowitej pojemności 243kWh. Ich system zarządzania ciepłem zapewnia minimalne zużycie energii, a tym samym najwyższą wydajność i maksymalny zasięg. Podwozie wyposażone jest w elektroniczny system stabilizacji ESP i układ przechyłu w pionie i poziomie.

Dane techniczne

Maksymalna moc silników: 2 x 125kW (171,25 KM) czyli 250kW (342,5 KM)
Napięcie zasilania: 400V
Zawieszenie niezależne ZF

Wymiary pojazdu:

Długość: 12 135mm
Szerokość: 2 550mm
Wysokość całkowita: 3 400mm
Rozstaw osi: 5 900mm
Średnica zawracania: 2,805/3,340mm
Maksymalna masa całkowita: ok. 20 ton

Jednorazowo tym egzemplarzem na miejscach siedzących może podróżować 28 pasażerów, a miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi jest 7.

Przypominamy również, że MPK S.A w Krakowie walczy o dofinansowanie zakupu do 50 przegubowych autobusów elektrycznych – link

Daniel Skrodzki