Karsany zaczynają wozić Krakowian – to najmniejsze autobusy MPK!

W środę, 10 marca 2021 roku, na krakowskie ulice po raz pierwszy wyjechały dwa nowe autobusy MPK – Karsany Jest. Są to obecnie najmniejsze pojazdy, jakimi dysponuje przewoźnik i będą wysyłane do obsługi TeleBusa oraz linii 176.

Nowe autobusy to pojazdy o długości mniejszej niż 6 metrów, dzięki czemu będą mogły wjechać tam, gdzie autobusy 9-metrowe miałyby problemy, a o 12-metrowych nawet się nie myśli. Można więc śmiało powiedzieć, że są to pojazdy do zadań specjalnych! Przewoźnik informuje, że te 2 egzemplarze są swego rodzaju testem – jeśli się powiedzie, to niewykluczone że zostanie ogłoszony przetarg na kolejne mini autobusy. To wszystko w związku z przymiarkami miasta do uruchomienia linii autobusowej na Starym Mieście, a być może i nowych, osiedlowych marszrut. Więcej informacji jak narazie nie podano, a sama decyzja o uruchomieniu nowych linii należy do miasta.

Porównanie promienia skrętu autobusu 12-metrowego oraz 6-metrowego
Autobus o długości porównywalnej z limuzyną? To możliwe!

Wszystko jednak wymaga kompromisów. W tym przypadku takim kompromisem jest jedna para drzwi oraz osobne wejście dla prowadzącego, a na przykład dostanie się do silnika wymaga rozebrania połowy pulpitu. Motor z kolei nie jest duży – jest to jednostka Iveco o pojemności 3 litrów, połączona z automatyczną skrzynią biegów. Całość spełnia normę emisji spalin EURO 6.

Stanowisko kierowcy nie posiada żadnych specjalnych udogodnień, a samego miejsca także nie jest zbyt wiele. Do zalet podawanych przez samych kierowców natomiast, możemy zaliczyć dobrą widoczność dookoła pojazdu oraz duże lusterka.

W środku znalazło się miejsce dla 21 pasażerów, z czego 14 może podróżować na miejscach siedzących. 4 fotele są rozkładane, a bezpośrednio z podłogi dostępnych jest 5 miejsc. Nie zabrakło także przestrzeni dla wózka oraz rozkładanej rampy.

System informacji pasażerskiej składa się z 3 wyświetlaczy zewnętrznych, a także wewnętrznych e-korali. Te ostatnie umieszczone zostały w dość… nietypowy sposób. Oprócz tego zamontowano 2 kasowniki KRG-8, a całością zarządza autokomputer SRG-6000P. Nie mogło zabraknąć także klimatyzacji, monitoringu, ładowarek USB, głosowych zapowiedzi przystankowych oraz automatu biletowego – zamontowano tutaj bezgotówkowy model BM-102 od firmy Mera.

Tabor ze stałym przydziałem

Jak wspomnieliśmy na początku, autobusy mają przeznaczenie do obsługi TeleBusa oraz linii 176. Wóz o numerze taborowym #PA100 wcielił się w rolę autobusu na telefon już chwilę po prezentacji.

Na pierwsze liniowe kursy musieliśmy jednak poczekać do czwartku. Historia pojazdów obsługujących linię do Bodzowa jest dość ciekawa, ponieważ na początku wysyłano tutaj Sprintery zakupione z myślą o TeleBusie, ponieważ żaden inny autobus nie był w stanie bezpiecznie i bezproblemowo przejechać do osiedla i tam zawrócić. Później przewoźnik sprowadził kolejnego Sprintera, aby posiadać autobus rezerwowy. W końcu zdecydowano się ogłosić przetarg na dwa małe autobusy i teraz problem został rozwiązany, a linia 176 ma swój stały tabor.

Oba Karsany przyjechały do Krakowa już w styczniu, lecz podczas odbiorów odkryto kilka niedoróbek wymagających poprawy. Obecnie wszystkie problemy zostały rozwiązane i producent wywiązał się z umowy. Wartość dwóch autobusów to 812 tysięcy złotych netto.

Daniel Skrodzki