Krakowski Mobilis testuje – Mercedes-Benz Conecto G

W sobotę, 22 lutego 2020 roku, krakowski oddział firmy Mobilis rozpoczął testy modelu Mercedes-Benz Conecto G najnowszej generacji. Przewoźnik posiada już w Krakowie 47 sztuk poprzedniej wersji. Debiut miał miejsce na czwartej brygadzie linii 152, lecz po problemach z systemem informacji pasażerskiej zjechał do zajezdni. Wyjechał dopiero w poniedziałek, na zadanie 178-04, które zrealizował bez żadnych problemów.

„Srebrna gwiazda”

Od soboty, przez czas nieokreślony, po krakowskich ulicach porusza się srebrny Mercedes – jest to przedstawiciel najnowszej generacji modelu Conecto G. Ten konkretny egzemplarz należy do EvoBus Wolica, został wyprodukowany w 2020 roku oraz zarejestrowany po raz pierwszy 12 lutego 2020 roku. Krakowski przewoźnik jest pierwszym przedsiębiorstwem posiadającym ten pojazd na stanie – przebieg to niecałe 3000km, a wsiadając do środka czuć jeszcze ten charakterystyczny zapach – ewidentnie nówka sztuka.
Z racji polskiego właściciela, zastosowany został standardowy jak na nasze warunki układ drzwi 2-2-2-2 ze skrzydłami otwierającymi się do wewnątrz pojazdu. Ręczna rampa dla osób poruszających się na wózkach została zamontowana przy drugich drzwiach – tam też znajduje się specjalna przestrzeń dla wózków inwalidzkich czy też dziecięcych (tzw. „rzeźnia”).

Miejsce pracy na wysokim poziomie

Jak przystało na autobus spod znaku gwiazdy, miejsce pracy kierowcy to zmodernizowana deska rozdzielcza stosowana we wszystkich pojazdach producenta już od kilku lat. Chwalona jest za ergonomiczność i prostotę obsługi. Nie zabrakło także multifunkcyjnej kierownicy. Kabina została odgrodzona przyciemnianą szybą od przestrzeni pasażerskiej na całej szerokości autobusu, a więc zniwelowano w ten sposób ilość refleksów na przedniej szybie, a także prowadzący po odblokowaniu lewej połówki drzwi posiada swoje oddzielne wyjście z pojazdu. W razie potrzeby znajdują się również drzwi do przedziału pasażerskiego. Tego typu zabudowane kabiny podnoszą również bezpieczeństwo pracy samego kierowcy.

Dużo (miękkich) miejsc siedzących

Przechodząc dalej, rzuca nam się w oczy wrażenie dużej przestrzeni pomimo znacznej ilości siedzeń. Te natomiast należą do tych przyjemniejszych jeśli chcemy spędzić podróż dłuższą niż kilka przystanków. Jednorazowo autobusem może podróżować do 150 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących. 15 z tych miejsc dostępnych jest bezpośrednio z poziomu podłogi.

Kolejna norma emisji spalin – EURO VI D

Tę część zaczniemy standardowo, a więc… „Jak przystało na pojazd z 2020 roku, jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin EURO VI”, lecz tutaj na końcu dopiszemy „D”. Napęd zapewnia jest 360-konny, rzędowy, 6-cylindrowy silnik diesla o pojemności 10,7l (OM 470). Zblokowany został on z automatyczną, 4-biegową skrzynią biegów Voith Diva.6.

Bezpieczne przemierzanie miasta – system „Sideguard Assist”

O tym systemie pisaliśmy już podczas prezentacji testowanego przez krakowskie MPK w sierpniu 2019 roku Mercedesa Citaro G C2 Hybrid. Jest to zestaw dwóch czujników pomagający wyeliminować wypadki z udziałem rowerzystów czy pieszych, znajdujących się w martwym polu pojazdu podczas wykonywania manewru skrętu w prawo.
System działa dwuetapowo – jeśli pieszy znajduje się w dostatecznej odległości, lecz prowadzący powinien zachować dodatkową ostrożność – dioda umieszczona na prawym słupku „A” świeci na pomarańczowo. W przypadku, gdy kierowca będzie kontynuował jazdę, a pieszy/rowerzysta niebezpiecznie się zbliży – dioda zaświeci się na czerwono, a fotel zacznie wibrować. Dodatkowo na ekranie głównym komputera pokładowego pojawi się odpowiedni alert.

Wyposażenie dodatkowe…

Na pokładzie znajduje się system informacji pasażerskiej złożony z zewnętrznych wyświetlaczy LED-owych o dużej rozdzielczości oraz kasowników firmy SiMS – całością zarządza sterownik KPP-2. Ponadto zamontowany został automat biletowy w którym zapłacimy co prawda tylko kartą, lecz patrząc na czasy w których żyjemy, dla zdecydowanej większości pasażerów nie powinno to stanowić problemu. W 2020 roku nie można również zapomnieć o tak banalnej rzeczy jak klimatyzacja. Ta może pracować oddzielnie u kierowcy i w przestrzeni pasażerskiej.

Daniel Skrodzki