Krakowski Mobilis testuje – SOR NS12

W nocy z piątku na sobotę (19/20 czerwca 2020r.) do krakowskiej zajezdni Mobilisu przy ul. Na Załęczu 1 przyjechał SOR NS12. Nie jest to jednak pierwszy pojazd czeskiego producenta u tego przewoźnika – w grudniu 2018 roku pisaliśmy o jazdach testowych SORa EBN11. Po 1,5 roku SOR wraca, lecz już w zupełnie nowej odsłonie i z trochę innym napędem. Narazie nie jest znana data pierwszego wyjazdu, jaki otrzyma numer taborowy oraz na jak długo przyjechał do Krakowa. Nieoficjalnie natomiast dowiedzieliśmy się że powinien wyjechać na wszystkie linie przewoźnika obsługiwane 12-metrowym taborem.

Autobus został wyprodukowany w 2019 roku i obecnie jest własnością SOR Warszawa. Jako pojazd testowy odwiedził już Wrocław oraz Elbląg z którego to przyjechał do Krakowa. Po drodze odwiedził na chwilę także warszawski oddział przewoźnika.

Jest to pojazd klasy MAXI z układem drzwi 2-2-2 i płatami otwierającymi się do środka. Na nadwoziu pozostały jeszcze naklejki po testach u poprzedników. Wam też malowanie przypomina trochę to częstochowskie?

Przechodząc do wnętrza zaczniemy od miejsca pracy kierowcy – zastosowano tutaj tzw. „małą kabinę”, lecz zabudowaną. Obok pulpitu VDO znalazło się miejsce na opcjonalną bileterkę, a nad głową umieszczono radio, sterownik wyświetlaczy oraz panel klimatyzacji. Obok wewnętrznego lusterka znalazł się także ekran monitoringu. Gdyby komuś jednak było mało, to prowadzący ma także lodówkę

W części pasażerskiej jest 26 miejsc siedzących. Pojazd jest niskopodłogowy przy wszystkich wejściach, lecz aby dostać się na „trójkę z tyłu” trzeba już dwa schodki pokonać.
Zlokalizowaliśmy jednak element będący drażliwym wśród pasażerów – dotykowe przyciski umieszczone na drzwiach – problem znany już od lat w przypadku starych Citaro krakowskiego MPK. Niezabezpieczone przyciski awaryjnego otwierania drzwi niczym w starych Jelczach także budzą pewne wątpliwości przy kontakcie ze specyficzną grupą  nerwowych pasażerów… albo po prostu ludzi, którzy będą je wciskać myśląc że są to zwykłe przyciski (chodzi głównie o te na zewnątrz pojazdu).

Napęd zapewnia silnik FPT Cursor 8 o pojemności 6,7l zblokowany z automatyczną skrzynią biegów Voith Diva 6.

Do wyposażenia zaliczyć możemy rampę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, monitoring, klimatyzację oraz ładowarki USB. System informacji pasażerskiej dostarczony jest przez firmę SiMS i składa się z podstawowych kasowników oraz wyświetlaczy zewnętrznych o wysokiej rozdzielczości. Bardzo prawdopodobne, że otrzyma także automat biletowy.

Daniel Skrodzki