Krakowskie MPK rozpoczęło eksploatację kolejnego Mercedesa Conecto

Od kilku lat możemy zauważyć lubowanie się MPK Kraków w autobusach używanych oraz testowych (tzw. demówek”). Jak nie kupno, to długotrwały wynajem… Ewentualnie wynajem zakończony zakupem. Tym razem kilka zdań o autobusie, który odwiedził Kraków już dwukrotnie, lecz za każdym razem będąc w zajezdni Mobilisu.

Mercedes-Benz Conecto G #MC397 – bo o nim mowa – przyjechał do krakowskiego Mobilisu w lutym oraz wrześniu 2020 roku. (Testy w lutym – KLIK!). Możemy podejrzewać że miejska spółka zaczęła interesować się tym egzemplarzem podczas drugich testów. Przetarg na zakup jednego, nowego lub używanego autobusu przegubowego został bowiem ogłoszony w listopadzie. Jeśli zagłębimy się w oczekiwania przewoźnika, możemy wyczytać informacje o aktywnym tempomacie oraz asystencie prawej strony. Wygląda znajomo względem „srebrnika z Mobilisu”, prawda?

Przyszedł ten dzień

Teraz śmiało możemy powiedzieć, że wszystkie przypuszczenia były słuszne i okazały się prawdziwe. 1 lutego 2021 roku, do obsługi szczytowej brygady 164-06 został skierowany wóz #DC734.

Jest to autobus przegubowy, z układem drzwi 2-2-2-2, rampą dla osób niepełnosprawnych oraz dostosowaniem do krakowskich standardów – fabryczne srebrne malowanie wzbogaciło się o granatową „falę”.

Pod tylną klapą znajduje się 360-konny, rzędowy, 6-cylindrowy silnik diesla o pojemności 10,7l (OM 470). Zblokowany został on z automatyczną, 4-biegową skrzynią biegów Voith Diva.6. Tutaj możemy już mówić o spełnianiu normy spalin EURO VI D.

Kabina kierowcy – zmodyfikowana pod MPK

Fabrycznie w pojeździe dostępna była pełna, duża kabina – prowadzący miał więc własne, niezależne wyjście, a w razie potrzeby mógł podejść do pasażerów. Po przystosowaniu jej do – nazwijmy to – „krakowskiego standardu używanych Conecto” – została pozbawiona prawego skrajnego segmentu, a wstawiono tam metalową barierkę z kowbojką. W ostatnich latach przedsiębiorstwo tłumaczyło podobne działania lepszym kontaktem kierowcy z pasażerem, lecz w czasach pandemii koronawirusa, argument staje się inwalidą. Kwestia takiej wymiany to maksymalnie jeden dzień pracy mechaników, a jeśli producent zapewnia nam takie rozwiązanie domyślnie, to dlaczego z niego nie korzystać jak najdłużej?

Oprócz tego, klasyczna deska rozdzielcza montowana w Conecto: bez regulacji położenia, ale z uchwytem na kubek oraz rozkład. Dla wygody na postojach jest obracany fotel, a podczas jazdy – podłokietniki.

Wnętrze u pasażerów zmienione tylko wizualnie

Zmiany to jedynie wymiana tapicerki na krakowski wzór – więcej różnic nie znalazłem. Do dyspozycji pasażerów dalej pozostało 38 miejsc siedzących, z których 15 jest dostępnych bezpośrednio z poziomu podłogi. Łącznie autobusem może podróżować 150 pasażerów.

Bezpieczeństwo na drodzesystem „Sideguard Assist”

O tym systemie pisaliśmy już między innymi podczas testów w Mobilisie – jest to zestaw dwóch czujników pomagający wyeliminować wypadki z udziałem rowerzystów czy pieszych, znajdujących się w martwym polu pojazdu podczas wykonywania manewru skrętu w prawo.
System działa dwuetapowo – jeśli pieszy znajduje się w dostatecznej odległości, lecz prowadzący powinien zachować dodatkową ostrożność – dioda umieszczona na prawym słupku „A” świeci na pomarańczowo. W przypadku, gdy kierowca będzie kontynuował jazdę, a pieszy/rowerzysta niebezpiecznie się zbliży – dioda zaświeci się na czerwono, a fotel zacznie wibrować. Dodatkowo na ekranie głównym komputera pokładowego pojawi się odpowiedni alert.

Wyposażenie dodatkowe oraz System Informacji Pasażerskiej

Na pokładzie znajdziemy monitoring, rampę dla wózków oraz klimatyzację. SIP od firmy R&G złożony jest z zewnętrznych wyświetlaczy o dużej rozdzielczości, wewnętrznych „e-korali” oraz dwóch podsufitowych informacyjno-reklamowych „LCDków” – całością zarządza autokomputer SRG-6000P w połączeniu ze sterownikiem Trapeze. Oprócz tego zamontowano kasowniki KRG-8 oraz automat biletowy BM-102 dostarczony przez Mera Systemy. Zmiana modelu automatu biletowego jest bezpośrednim skutkiem zlikwidowania płatności gotówkowych w automatach mobilnych. Ta zasada dotyczy tylko automatów w których istniała możliwość wyboru metody płatności oraz wszystkich nowo montowanych.

Daniel Skrodzki