Krakowskie MPK testuje – Autosan M12LF

4 stycznia 2018 roku rozpoczęły się półroczne testy Autosana M12LF. MPK Kraków przypisało mu numer taborowy #DA139, a więc następny z kolei po pojazdach MIDI sanockiego producenta eksploatowane w stolicy Małopolski.

Testowiec to 12-metrowy autobus klasy MAXI z 3 parami drzwi otwieranymi do środka, w standardowym układzie 2-2-2. Napędza go 284-konny silnik diesla o pojemności 6,7 litra firmy Cummins. Oczywiście emisja spalin spełnia normę Euro 6. Zblokowany jest z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów Voith.

Miejsce pracy kierowcy wedle opinii prowadzących jest bardziej ergonomiczne niż w wersji MIDI, na przykład ze względu na lekkie przesunięcie pedałów głębiej pod pulpit, przez co pojazd wygodniej się prowadzi i zachowana jest bardziej naturalna pozycja.

Przedział pasażerski jest bardzo dobrze rozplanowany: mamy dużą przestrzeń dla wózków, jak również imponująca jest ilość miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi – jest ich aż 9 (przypomnę tylko, że w hybrydowych Volvach tych miejsc jest jedynie 8). Jedyny mankament to ostatni fotel (tzw. „półtorak”) umieszczony na ścianie tylnej – co prawda mamy do niego dostęp bezpośrednio z podłogi, lecz w przypadku dużego tłoku stojący pasażerowie po prostu mogą podeptać nam nogi.

Na pokładzie znajdziemy system informacji pasażerskiej i kasowniki firmy R&G. Standardowym wyposażeniem w dzisiejszych czasach jest oczywiście klimatyzacja. Nie znajdziemy natomiast automatu biletowego, czy ładowarek USB.

Daniel Skrodzki