Krakowskie MPK testuje – Irizar ie tram

MPK S.A. w Krakowie rozpoczęło testy elektrycznego autobusu „ie tram” wyprodukowanego przez firmę Irizar. Jest to pierwszy egzemplarz tego modelu w naszym kraju, a jego testy potrwają do 28 stycznia.

Elektrobus przyjechał do Krakowa na lawecie już w zeszły piątek (KLIK!). Od tamtego czasu był przygotowywany do liniowej eksploatacji w naszym mieście. W czwartek, 19 stycznia 2022 roku po krótkiej prezentacji na terenie Zajezdni Wola Duchacka wyjechał do obsługi brygady 169-09, dzięki czemu zawitał także na linię 469. Jak podaje przewoźnik, w ciągu trwania testów elektryk będzie woził pasażerów także linii 124 oraz 424. Na czas trwania testów został mu przydzielony numer taborowy #DE600.

Debiutujący dziś na ulicach Krakowa autobus na pewno wyróżnia się spośród pozostałych. Zastosowany design przypominający tramwaj oraz zabudowane koła mogą nawet przywołać miano futurystycznego… No ale nazwa modelu nie bierze się przecież znikąd.

Dane techniczne:

Długość: 12 160 mm
Szerokość: 2 550 mm
Wysokość: 3 400 mm

Napęd dla tego „tramwaju na gumowych kołach” zapewnia silnik elektryczny o mocy 180kW, a ten z kolei czerpie energię z litowo-jonowych baterii o łącznej pojemności 400kW. To zapewnia zasięg na około 250 km. Pojazd ładować można zarówno przez pantograf, jak i wtyczkę plug-in. Szybkość ładowania możemy ustawić jako wolne, szybkie, a także ultraszybkie.

Zaglądając do kabiny kierowcy, dostrzeżemy znany pulpit Actia II, lecz to byłoby na tyle z tego co znamy. Zamiast klasycznych luster dostrzeżemy tablety z widokiem z kamer, a także urządzenia MobilEye poprawiające bezpieczeństwo w martwych strefach. Oprócz tego kierowca jest wspomagany przez system utrzymywania dystansu przed pojazdem poprzedzającym, a także asystenta pasa ruchu.

Przechodząc do przedziału pasażerskiego jeszcze bardziej zauważymy nowoczesny design. Zamiast klasycznych ścian zastosowano więcej przeszkleń, co ma poprawić wrażenie przestronności oraz wpuszczać więcej światła do wnętrza. Pasażerowie maja do dyspozycji łącznie 21 miejsc siedzących, z czego 6 dostępnych jest z niskiej podłogi. W oczy rzuca się także podwójne miejsce na wózki dziecięce i inwalidzkie. Łącznie autobusem podróżować może do 100 pasażerów.

Wyposażenie dodatkowe oraz System Informacji Pasażersiej

Na pokładzie znajduje się klimatyzacja, monitoring, ładowarki USB a także rampa dla osób niepełnosprawnych. Do SIP-u zaliczyć możemy 3 wyświetlacze zewnętrzne zarządzane sterownikiem Hanover RG3 oraz zamontowane przez MPK kasowniki KRG-6 podłączone do SRG 3100P.

Krakowski przewoźnik podczas trwania testów będzie zbierał opinie pasażerów. Te zostawić można bezpośrednio w autobusie za pomocą ankiety, a także przez komentarze na Facebooku oraz Twitterze.

Daniel Skrodzki