Krakowskie MPK testuje – Mercedes-Benz Citaro G C2 Hybrid

5 sierpnia 2019 roku krakowski, miejski przewoźnik, rozpoczął kolejne testy autobusu z gwiazdą na masce – tym razem jest to model Citaro G C2 Hybrid, który pierwszego dnia wyjechał na linię 129. Jazdy testowe na linii potrafią do końca sierpnia.

„Biała dama”

Od poniedziałku po krakowskich ulicach jeździ hybrydowy, przegubowy autobus Mercedesa. Jest to wersja demonstracyjna w polskiej wersji, której właścicielem jest EvoBus Polska. Wiąże się z tym więc m. in. układ drzwi 2-2-2-2 ze skrzydłami otwieranymi do środka. Pojazd jest w całości niskopodłogowy, wyposażony w rampę dla osób poruszających się na wózkach.

Komfort pracy…

Przejrzeliśmy autobus na wylot z zewnątrz, zajrzyjmy zatem do środka… Kabina prowadzącego została w pełni wydzielona od przestrzeni pasażerskiej, co sprawia że kierowca może czuć się bezpiecznie, a wykonanie wygrodzenia z przyciemnianej szyby sprawia, że redukujemy odbijanie się w przedniej szybie wnętrza autobusu. Pulpit to znane już wszystkim autorskie dzieło Mercedesa. Warta odnotowania jest natomiast lodówka umieszczona za fotelem z lewej strony.

…oraz podróżowania

Przestrzeń pasażerska to miejsce dla ponad 130 pasażerów, z czego 41 z nich może podróżować na miejscach siedzących, a 15 foteli dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Ciekawe rozwiązanie zastosowano jednak w części pojazdu przy ostatnich drzwiach…

W przestrzeni dla wózków znajdują się ankiety do wypełnienia przeznaczone dla pasażerów, gdzie można napisać swoje uwagi odnośnie testowanego Mercedesa.

Hybrydowy, czyli oszczędny

Jak już wspomnieliśmy, jest to pojazd hybrydowy, a więc posiada zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Spalinowa jednostka to OM936 o pojemności 7,7l oraz mocy 353KM. Zblokowana została z automatyczną, 6-biegową skrzynią ZF Ecolife 6AP1200B. Jak na pojazd z 2019 roku przystało – jego napęd spełnia restrykcyjne normy spalania EURO 6.

Dzięki zamontowanemu modułowi rekuperacyjnemu, możliwe jest odzyskiwanie energii podczas hamowania. Energia ta jest magazynowana w superkondensatorach, a później wykorzystywana do zasilania urządzeń pokładowych autobusu. W przypadku pojazdów hybrydowych, jest także wykorzystywana do napędzania silnika elektrycznego, wspomagającego ten tradycyjny. Podczas ruszania, kiedy zapotrzebowanie na moc jest większe, a wraz z nim również wzrasta zużycie paliwa, silnik elektryczny swoją dodatkową mocą odciąża silnik diesla, przez co nie używa on swojej pełnej mocy, więc oszczędzane jest paliwo. 

System Sideguard Assist

Co to takiego? Po co? Jest to zestaw dwóch czujników pomagający wyeliminować wypadki z udziałem rowerzystów czy pieszych, znajdujących się z prawej strony pojazdu podczas skręcania. System działa dwuetapowo – jeśli pieszy znajduje się w dostatecznej odległości, lecz prowadzący powinien zachować dodatkową ostrożność – dioda umieszczona na prawym słupku „A” świeci na pomarańczowo. W przypadku, gdy kierowca będzie kontynuował jazdę, a pieszy/rowerzysta niebezpiecznie się zbliży – dioda zaświeci się na czerwono, a fotel zacznie wibrować.

System „Preventive Brake Assist”

Jest to kolejny system poprawiający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ten system obejmuje jeden czujnik – umieszczony jest on w dolnej części przedniej szyby. W czasie jazdy skanuje obszar pasa którym porusza się autobus na dystansie 250 metrów przed nim i wspomaga ewentualne awaryjne hamowanie. System najpierw ostrzega o ewentualnym zagrożeniu, a gdy sytuacja staje się niebezpieczna, sam inicjuje hamowanie.

Poza zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, autobus wyposażony jest również w jeden z tych najprostszych – monitoring. Zwróćmy uwagę, że już od wielu lat do obsługi linii nocnych w Krakowie, wysyłane są tylko pojazdy wyposażone w kamery – właśnie dla bezpieczeństwa pasażerów. Ponadto dla wygody podróżnych zamontowana jest klimatyzacja, oraz system informacji pasażerskiej firmy R&G, którym zarządza autokomputer SRG 6000P.

Daniel Skrodzki