Krakowskie MPK testuje – Mercedes-Benz eCitaro

Jest to jeden z tych artykułów, gdzie doskonale wiemy z jakim pojazdem się obchodzimy i jak należy to robić. Trzeci materiał na temat tego samego autobusu to jak powrót w dobrze znane nam tereny. Byliśmy na pokazie w Zajezdni Wola Duchacka w kwietniu 2019 roku, odwiedziliśmy także Wrocław, gdzie kursował liniowo przez niecały miesiąc, a teraz autobus powrócił do Krakowa na 3-miesięczne testy liniowe.

Pierwsze wzmianki o liniowych testach w stolicy Małopolski padły już na pokazie w kwietniu 2019 roku. Wtedy to mówiono o powrocie autobusu na jesień. Coś nie wyszło… ale lepiej późno, niż wcale.
Pierwszy raz Mercedes wyjechał na linię 14 stycznia, do obsługi popołudniowej zmiany szczytowej brygady 304-02. W dniach 18-21 stycznia obsługiwał natomiast poranną część tego samego zadania. Ze względu na brak pantografu, pojazd ładowany jest przez wtyczkę plug-in, a to trwa zdecydowanie dłużej.

Autobus zasilany jest przez 10 zestawów akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 243kWh. Do elementów technicznych możemy dodać również zarządzanie ciepłem akumulatorów skutkujące mniejszym zużyciem energii, a więc większy zasięg. Napęd zapewniają 2 silniki o łącznej mocy 250kW (342,5KM), które zasilane są napięciem 400V.

Zdjęcie z kwietnia 2019 roku, kiedy autobus był zarejestrowany w Niemczech.

Dane techniczne

Wymiary pojazdu:

Długość: 12 135mm
Szerokość: 2 550mm
Wysokość całkowita: 3 400mm
Rozstaw osi: 5 900mm
Średnica zawracania: 2,805/3,340mm
Maksymalna masa całkowita: ok. 20 ton

Informacje dodatkowe:

  • Elektroniczny system stabilizacji ESP
  • Układ przechyłu w pionie i poziomie
  • Zawieszenie niezależne ZF

Autobus jest połączeniem stylistycznym modelu Citaro C2 oraz Future Bus. Można wiele mówić o przodzie tego modelu, ale na pewno zastosowano ładną linię przejścia i nic nie wygląda jak „składak” z kilku wersji. Do środka wejdziemy przez 3 wejścia w układzie 2-2-2 ze skrzydłami otwieranymi do środka.

Stanowisko kierowcy to mała kabina, lecz zabudowana w zdecydowaniu większym stopniu (widać to tutaj po lewej stronie – KLIK!). Szyba została wydłużona aż do słupka „A”. To gwarantuje większe bezpieczeństwo prowadzącemu, a także niweluje cyrkulację powietrza w kabinie w chłodne dni. Co prawda obecnie pierwszych drzwi się nie używa, ale kto by to przewidział 2 lata temu…
Do kompletu klasyczna deska rozdzielcza montowana w Citaro, lecz ze zmodyfikowanymi zegarami pod model elektryczny, a także podłokietniki.

W przestrzeni pasażerskiej dostępnych jest 28 foteli, z czego 7 bezpośrednio z niskiej podłogi. Ciekawostką może okazać się specyfikacja bezpośrednio nawiązująca do wrocławskiej. Świadczą o tym uchylane okna oraz wzór tapicerki.5

System informacji pasażerskiej obejmuje 3 białe wyświetlacze firmy R&G o wysokiej rozdzielczości sterowane autokomputerem SRG-6000P oraz 3 kasowniki KRG-6. Brak wyświetlacza wewnętrznego oraz zapowiedzi głosowych spowodował wprowadzenie kierunków docelowych jako tzw. linie dodatkowe. Mogliśmy więc podejrzeć jakie jeszcze linie zostały zaprogramowane i od razu nasunęło nam się pytanie… Kiedy tester odwiedzi kolejne linie?

Wyposażenie dodatkowe obejmuje automat biletowy, monitoring oraz ładowarki USB, a z racji statusu autobusu testowego, przewoźnik zamontował skrzynkę przeznaczoną na ankiety.

Daniel Skrodzki