Krakowskie MPK testuje – Yutong E12LF

Po kilku miesiącach przerwy, do krakowskiego MPK znów zawitał autobus testowy. Tym razem jest to produkt chińskiego koncernu Yutong, a jego dystrybutorem w Polsce jest firma Busnex.eu.

Autobus liniowo po raz pierwszy na ulice Krakowa wyjechał w sobotę, 4 grudnia, obsługując całodniową brygadę 169-09. Według informacji podanej przez krakowskie MPK, Yutong ma być testowany do 3 stycznia 2022 roku. Oprócz linii 169 i 469, będzie go można spotkać także na 124 oraz 424. Przewoźnik przeprowadzając testy ma nadzieję na współpracę z pasażerami i liczy na opinie dotyczące testowanego elektryka. MPK obecność tego pojazdu uzasadnia przymiarkami do ogłoszenia przetargu na zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych.

12 metrów chińskiej technologii

Omawiany dzisiaj autobus to 12-metrowy model E12LF. Do środka wejdziemy przez drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura rozmieszczone na całej długości pojazdu w układzie 2-2-2. Przyglądając się nadwoziu od razu możemy zauważyć brak spójnej zabudowy aparatury umieszczonej na dachu. Trochę szkoda, bo sam design nie wygląda odpychająco. Możemy nawet zaryzykować że estetycznie jest to jeden z ładniejszych „chińczyków”.

Kabina kierowcy

Zaglądając do kabiny spotkamy się z dobrze znaną deską firmy Actia. Jak przystało na rok 2021, jest to już nowa wersja, tutaj wyposażona dodatkowo w wyświetlacz LCD zamiast klasycznych zegarów. Po rozmowie z prowadzącym przyjmujemy że stanowisko jest wygodne i ergonomiczne, a sam wyświetlacz jest prosty i czytelny. W tym przypadku zadowolenie kierowcy jest chyba najważniejsze…

Przechodząc do przedziału pasażerskiego…

…znajdziemy w nim 22 miejsca siedzące, z czego 2 fotele to tzw. „półtoraki”. Miejsce dostępne bezpośrednio z podłogi jest jednak tylko jedno, a to wynik bardzo słaby jak na tak duży i przestronny autobus. Zamiast foteli umieszczonych przy podłodze, znalazło się dużo schodów i podwyższeń – szkoda.

Napęd oraz zapas energii

Autobus napędzany jest silnikiem centralnym o mocy 215kW. Energię do jego działania zapewnia z kolei 12 zestawów akumulatorów trakcyjnych typu LFP o łącznej pojemności 374kWh. Zasięg deklarowany przez producenta to 350km, a pełne naładowanie akumulatorów ma trwać około 3,5 godziny. To z kolei możliwe jest jedynie za pomocą złącza plug-in. Dodatkowa energia odzyskiwana jest także w procesie rekuperacji z hamowania. Warto także tutaj zwrócić uwagę na brak klasycznego pieca grzewczego, tzw. Webasto – tutaj jest to grzałka elektryczna.

Wyposażenie dodatkowe oraz System Informacji Pasażerskiej

Wyposażenie dodatkowe to standard dzisiejszych czasów: klimatyzacja, monitoring oraz rampa dla wózków. System Informacji Pasażerskiej składa się z trzech wyświetlaczy zewnętrznych nieznanego nam producenta (postaramy się zaktualizować tę informację), a także zamontowanych już przez MPK kasowników KRG-6 obsługiwanych sterownikiem SRG-3100P.

Daniel Skrodzki