Liniowy debiut Lajkoników

18 czerwca 2020 roku pasażerowie krakowskiego MPK po kilku miesiącach oczekiwania, mogli się w końcu przejechać najnowszym tramwajem przewoźnika – Lajkonikiem. Na linie 3 oraz 52 wyjechały odpowiednio wagony #RY826 oraz #RY825.

Wagon #RY825 przyjechał do Krakowa 13 grudnia 2019 roku. Od tamtego czasu przechodził testy homologacyjne i odbiory techniczne (pisaliśmy o tym tutaj). Przez ostatnie kilka tygodni natomiast, motorniczowie przechodzili szkolenia.

Przyszedł jednak ten dzień – 18 czerwca 2020 roku na terenie Zajezdni Tramwajowej Podgórze został zorganizowany mały briefing prasowy. Tym razem ze względu na panującą pandemię, nie została zorganizowana żadna impreza z tzw. „pompą”. Całość została zorganizowana przy zachowaniu reżimu sanitarnego.

Kilkanaście minut po godzinie 11-tej oba wagony pojechały podmienić starsze wozy na liniach. #RY825 udał się z opuszczonym pantografem wraz z mediami na Czerwone Maki, a #RY826 pojechał na Nowy Bieżanów. Na Czerwonych Makach, odbyła się symboliczna zmiana wyświetlacza w „wiedeńczyku” na „Zjazd do zajezdni” i wrócił on z mediami do „Podgórza”. Jeszcze na zajezdni natomiast, zostały umieszczone w obu wagonach prezenty dla najmłodszych – papierowe modele do samodzielnego złożenia.

Co nieco o samym wagonie…

  • 33,4m długości
  • 3 człony osadzone na 4 wózkach
  • Możliwość przewozu ponad 200 pasażerów jednocześnie, z czego 82 na miejscach siedzących
  • Drzwi o zwiększonej szerokości – 1,4m
  • Porty USB oraz gniazdka 230V
  • System informacji pasażerskiej złożony z głosowych zapowiedzi przystanków, wyświetlaczy o wysokiej rozdzielczości, podsufitowych ekranów LCD i tzw. „e-korali”
  • Klimatyzacja i monitoring
  • 2 automaty biletowe z możliwością płatności kartą oraz gotówką
  • Możliwość jazdy bez sieci trakcyjnej na dystansie 3km (w praktyce jest to jednak zdecydowanie więcej). 2 wagony posiadają już ten system, pozostałe mają możliwość montażu.
  • Całość oświetlenia w technologii LED

Daniel Skrodzki