MPK Częstochowa z pierwszymi elektrykami!

6 maja 2021 roku do częstochowskiej zajezdni przyjechała pierwsza partia nowych autobusów elektrycznych – 5 z 15 zamówionych Autosanów M12LFE. Przez kolejne dni trwały jazdy testowe oraz uzbrajanie autobusów, tak aby 16 maja 2021 roku na linię 14 wyjechał pierwszy z nich – wóz 504. Dziś więc prześwietlimy najnowszy tabor przewoźnika i co nieco Wam o nim powiemy.

Przyjrzyjmy się nowym nabytkom

Umowa obejmuje 7-letni najem 15 elektryków oraz wybudowanie infrastruktury towarzyszącej. W tym przypadku jest to 8 podwójnych stanowisk do ładowania za pomocą złącza plug-in od firmy Enika. Wartość całego kontraktu to blisko 48 milinów złotych.
Same autobusy to natomiast 12-metrowe pojazdy klasy MAXI z układem drzwi 2-2-2. Z zewnątrz od zwykłego diesla wyróżnia go jedynie garb na dachu oraz okleina nawiązująca do ekologii.
Napęd zapewnia silnik TM4 o mocy 245kW, a zasilanie do niego czerpane jest z baterii firmy Impact. Zasięg na jednym ładowaniu deklarowany przez producenta wynosi 300km.

Kabina kierowcy

Miejsce pracy kierowcy to półzamknięta kabina. W środku znajdziemy pneumatyczny fotel ISRI z dwoma podłokietnikami, pulpit VDO ze zmodyfikowanymi zegarami, po lewej stronie uchwyt na rozkład, a nad głową między innymi… fabryczne radio. Dodatkowo umieszczono ładowarkę USB oraz dwa gniazdka 12V.

Przestrzeń pasażerska

W przestrzeni pasażerskiej znalazło się miejsce dla 70 pasażerów. Miejsc siedzących znalazło się tutaj 27, z czego 15 z nich dostępnych jest bezpośrednio z poziomu podłogi.

Informacja pasażerska oraz wyposażenie dodatkowe

Na pokładzie znajdziemy mielecki system R&G starszej generacji. Sterownik SRG 4000P zarządza kasownikami KRG-6 oraz trzema wyświetlaczami zewnętrznymi. Zamiast podsufitowego wyświetlacza reklamowego, zamontowano jedynie klasyczną, czerwoną, diodową „ETLkę”. Nie znajdziemy także bocznych „e-korali” znanych z dostarczonych kilka lat temu do Częstochowy MANów. Ponadto w autobusie zamontowano automat biletowy firmy MERA, w którym dostępna jest jedynie płatność kartą.
Oprócz tego klasyczne wyposażenie w skład którego wchodzi klimatyzacja, monitoring, ładowarki USB, Wi-Fi czy rozkładana rampa dla wózków.
Warto tutaj zaznaczyć, że pojazd zimą ogrzewany jest za pomocą pieca zużywającego ropę – więc trzeba go czasami zatankować.

Galeria liniowego debiutu na linii 14

Tekst: Daniel Skrodzki, Patryk Hartman
Zdjęcia: Patryk Hartman