Nowe elektryczne przegubowce w krakowskim MPK

Od czwartku, 18 marca 2021 roku, pasażerowie krakowskiej komunikacji mogą podróżować nowymi, elektrycznymi przegubowcami Solarisa. To w ramach kontraktu na zakup 50 takich autobusów – cały czas trwają dostawy i odbiory kolejnych pojazdów.

W czwartek na terenie Zajezdni Autobusowej Wola Duchacka odbyła się oficjalna prezentacja oraz przekazanie 18 nowych, elektrycznych Solarisów. Tego dnia na linię 179 łączącą Os. Kurdwanów z Dworcem Głównym Zachód wyjechało 10 z nich – zastąpiły one Mercedesy Citaro, których najstarsze egzemplarze liczą sobie już 13 lat. 8 „bateryjek” zostało na zajezdni czekając na rejestrację oraz pełne przygotowanie do wożenia pasażerów, kolejne dwa autobusy są już w drodze z Bolechowa, a dostawy zakończyć mają się za kilka tygodni. Za kilka tygodni krakowianie będą więc podróżować prawie 80 „elektrykami”.

Ponadto przewoźnik poinformował, że na początku tego roku złożony został wniosek do programu „Zielony Transport Publiczny” o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 elektrycznych przegubowców. Jeżeli dofinansowanie zostanie przyznane, bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20% floty.

Przekazanie z pompą

Na terenie zajezdni pojawił się prezydent Miasta Krakowa, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, zarząd MPK, a także przedstawiciele Solarisa. Nie zabrakło wzajemnych prezentów oraz podziękowań za miłą współpracę oraz wspólne działanie na rzecz poprawy krakowskiej komunikacji.

Po części oficjalnej odbyła się kilkunastominutowa przejażdżka po ulicach Krakowa.

Czas przyjrzeć się z bliska nowym nabytkom

„Jamniki” zostały wyposażone w drzwi odskokowo-przesuwne firmy Ventura, Umieszczone zostały w standardowym polskim układzie 2-2-2-2. Zakupione Solarisy to faceliftowa wersja charakteryzująca się nowymi reflektorami, zmienioną krzywizną maski oraz zaokrąglonym krawędziami. Takie działania sprawiły, że autobusy brudzą się znacznie mniej od poprzedników.

Co dostawa, to inaczej…

W stosunku do już posiadanych Solarisów, zmian w kabinie kierowcy jest kilka. Zaczynając od nowego pulpitu (zamontowana bowiem została Actia II), a kończąc na „szarym, burym i ponurym” obszyciu fotela kierowcy. Sam pulpit nie wygląda źle, lecz w połączeniu z kierownicą wieje plastikiem i tandetnością. No cóż…

140 pasażerów naraz

W przestrzeni pasażerskiej także znalazły się nowości w porównaniu do elektryków z 2017 roku. W tzw. „rzeźni” zamontowane zostały miękkie oparcia, a także zlikwidowano słupek z osprzętem znajdujący się w sekcji B, dzięki czemu znalazły się tam dwa dodatkowe miejsca. Łącznie autobusem (poza pandemiczną rzeczywistością) może podróżować 142 pasażerów, z czego 44 może usiąść. Miejsc dostępnych bezpośrednio z podłogi jest 16.

Silnik, ładowanie oraz baterie

Napęd gwarantują silniki w piastach kół o mocy 2×125 kW. Energia do ich napędzania, zgromadzona jest w 4 bateriach Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh. Aby je naładować autobus zostaje podłączony przez pantograf, lub złącze plug-in. Tutaj krakowskie MPK zastosowało nowatorską metodę możliwości wyboru szybkości ładowania pantografowego. W nocy będzie to ładowanie wolne, a w trakcie przerw na pętlach autobusy będą używały szybkiego trybu. To wydłuży żywotność baterii, ale także zaoszczędziło miejsce na zajezdni przez budowę bramownicy.

Zwiększone bezpieczeństwo

Są to pierwsze fabrycznie nowe autobusy zakupione przez MPK, które posiadają system ostrzegania przed niebezpieczeństwem w martwym polu. Zamontowane zostały dwie dodatkowe kamery oraz dwa dodatkowe ekrany. „Oczy” umieszczono nad pierwszymi drzwiami oraz na początku sekcji B. Ekrany natomiast założono przy lusterku na widok przedziału pasażerskiego. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa, urządzenie zaczyna piszczeć, a na ekranach pokazuje się ostrzeżenie.

System Informacji Pasażerskiej oraz wyposażenie dodatkowe

Do elementów „SIP-u” zaliczyć możemy 3 zewnętrzne wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, 2 reklamowo-informacyjne ekrany podsufitowe, 38-calowe e-korale znajdujące się obok drugich drzwi oraz kasowniki KRG-8. Całość podłączona jest do autokomputera SRG-6000P oraz sterownika Trapeze. Ponadto na wyposażeniu znajduje się klimatyzacja, monitoring, ładowarki USB, rozkładana rampa dla wózków a także automat biletowy BM-102 od firmy Mera.

Daniel Skrodzki