Nowe wagony już na śląskich torach!

Sobota, 20 czerwca 2020 r., godzina 7.53. Bramę zajezdni tramwajowej w Bytomiu-Stroszku opuszcza nowy wagon Tramwajów Śląskich S.A – Modertrans Beta MF 10. Jest to swojego rodzaju przełomowy dzień dla chorzowskiej spółki. Dlaczego? Zapraszam do dalszej części artykułu

Nowe, pachnące jeszcze świeżością tramwaje zadebiutowały na śląskich torach w ubiegły weekend. Na trasy wyjechały w sumie cztery wagony o numerach: 1001, 1003, 1005 i 1006. Zostały one oddelegowane do obsługi linii 0, gdzie spędziły znaczną część dnia, jednak nie była to jedyna linia na której się pojawiły.

Kursy wyjazdowe z i zjazdowe do bytomskiej zajezdni były wykonywane jako linia 19 do przystanku „Katowice pl. Wolności”, gdzie włączały się na linię 0, która dojeżdżała do Stadionu Śląskiego w Chorzowie.

Na zakończenie dnia, po wykonaniu ostatniego „kółka” na „zerówce”, włączały się one ponownie na linię 19 i zjeżdżały tym samym do zajezdni w Bytomiu.

Po obejrzeniu wagonu z zewnątrz zapraszam na krótką prezentację wnętrza.

Wagon posiada drzwi w układzie 1-2-1 oraz wejście bezstopniowe. Niestety nie jest on niskopodłogowy na całej długości, gdyż do większości miejsc siedzących trzeba pokonać jeden stopień, jednakże porównując to do większości taboru jakim dysponuje spółka (105Na i pochodne) nie jest to bardzo problematyczne.

Udogodnienia dla pasażerów to m.in. ładowarki USB, rozkładane siedzenia dla osób starszych, SIP wyświetlający kierunek i przebieg trasy oraz zapowiedzi przystankowe.

Od strony kabiny motorniczego widać doskonale łatwość dostosowania konstrukcji pojazdu do wersji dwukierunkowej:

A skoro już mowa o kabinie motorniczego – zajrzyjmy i tutaj…

Pulpit prezentuje się naprawdę dobrze. Na środku deski rozdzielczej znajduje się ekran z najważniejszymi parametrami wagonu, zaś obok umieszczone są najważniejsze przyciski funkcyjne. Z lewej mamy sterownik SRG-6000P, natomiast z prawej pozostałe przyciski i przełączniki. Nowością, wcześniej niespotykaną w GOPie jest fotel z opuszczanym podłokietnikiem, na którym umieszczono m.in. dzwonek. Oczywiście nie mogło zabraknąć też systemu ŚKUP, umieszczonego tuż przy wyjściu z kabiny.Cały ten „zestaw” sprawia iż kierujący tak naprawdę nie musi nawet sięgać daleko ręką – wystarczy sprawny ruch nadgarstkiem.

Na koniec dwa ujęcia z linii

Jakub Dyl