Ostatni zmodernizowany wagon GT8N wyjechał na tory!

Niecały tydzień temu odwiedziliśmy dokładnie tę samą zajezdnię w tym samym celu – prezentacji nowego, wyremontowanego wagonu. Wtedy jednak chodziło o wagon towarowy, tzw. „lorę” (więcej: tutaj). Dzisiaj natomiast z hali Stacji Obsługi i Remontów wyjechał ostatni zmodernizowany wagon typu GT8. Obecnie krakowskie MPK posiada 28 takich tramwajów w różnych wersjach.

Trochę historii

Wagony zostały wyprodukowane przez firmę Düwag w latach 1973-75 i nosiły oznaczenie GT8S. Pierwszy pojazd tego typu na krakowskie tory wyjechał w listopadzie 2009 roku, a łącznie MPK zakupiło od Rheinbahn-u 28 takich tramwajów.
19 lutego 2015 wóz o numerze taborowym #3053 uległ wypadkowi – zderzył się z ciężarówką na Rondzie Grunwaldzkim (więcej: klik, klik, klik).
W 2017 roku z kolei do Krakowa przybył wagon GT8SU o numerze #3223, czyli przerobiony w Düsseldorfie model GT8S. Po przeprowadzeniu modernizacji przez krakowski zakład remontowy otrzymał numer taborowy #RF329 i podobnie jak inne wagony, oznaczenie GT8N.
Jak wszędzie musi być jednak wyjątek – tutaj takimi wyjątkami są wozy o numerach od #RF310 do #RF313. Otrzymały napęd chopperowy oraz oznaczenie GT8C.

W ramach wszelkich zakupów, wypadków i modernizacji, mamy następujący ilostan taboru:

GT8N – 24 egzemplarze

RF301, RF302, RF304 – RF309, RF314 – RF329

GT8C – 4 egzemplarze

RF310, RF311, RF312, RF313

Tak, jeśli dobrze zauważyliście, wagonów mamy 28, a numeracja wskazuje na ilostan 29 egzemplarzy. Tutaj więc pojawi się krótkie wyjaśnienie:

W wyniku wypadku na Rondzie Grunwaldzkim i późniejszej kasacji wagonu #3053, pozostał jeden wolny numer taborowy. Po zmianie systemu tychże oznaczeń na 5-cio znakowy, zabrakło wagonu RF316. Przeprowadzając modernizację jedynie nadwozia, wagon RF312 został przemianowany na RF316 łatając w ten sposób dziurę w wagonach GT8N. Tutaj jednak powstała luka pomiędzy wagonami chopperowymi 311 oraz 313. Aby uzupełnić tę lukę, zmodernizowano wóz 303 do standardu pozostałych tramwajów GT8C. W ten sposób brakuje nam wozu RF303 i pozostaje jedynie czekać, czy wagon 329 pozostanie 329, czy w najbliższym czasie przeistoczy się w 303.

Na czym polegała modernizacja?

Głównym elementem jest wymiana środkowego członu na niskopodłogowy wraz z rampami dla osób niepełnosprawnych, a także montaż klimatyzacji i monitoringu. Wymieniono tapicerkę, wykładzinę podłogową, zainstalowano nowy system informacji pasażerskiej. Dodatkowo wymieniono obie ściany czołowe razem z elementami pulpitu prowadzącego. Oprócz tego, elementami którymi zajęto się podczas modernizacji były: wózki, układy hamulcowe, osie czy obręcze kół. W przypadku czterech wagonów GT8C była to także wymiana napędu na chopperowy. Tutaj należy zaznaczyć, że wagon #RF313 ma inny rodzaj napędu chopperowego od pozostałych.

Po krótkiej prezentacji na terenie zajezdni, wagon udał się z mediami na pętlę „Czerwone Maki P+R” w celu późniejszej obsługi linii 11. Tam zastąpił wysokopodłogowy skład złożony z dwóch wagonów 105Na.

Daniel Skrodzki