Prezentacja wagonów 105N i powrót linii 15 oraz 439 – wszystko w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej!

19 lipca 2020r. był iście obfity w zabytkowe pojazdy kursujące w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Oprócz cotygodniowej atrakcji w postaci linii „0”, pasażerowie mogli sobie przypomnieć „piętnastkę” do Pleszowa, czy linię „439” z lat 1999-2001. Nie jest to jednak wszystko! Zadebiutował także skład wagonów 105N.

Już chwilę po godzinie 10:30 na pętli Cichy Kącik zaczęło robić się tłoczno od ilości miłośników oraz mediów. Wszyscy czekali na moment przyjazdu zabytkowego składu wagonów 105N, który przez ostatnie lata służył jako odladzarka sieci trakcyjnej – popularnie zwana na Zajezdni Podgórze „Lodołamaczem”.

Skład RT001+RT002 (pierwotnie 271+266) to pierwsze tramwaje typu 105N, które przyjechały do Krakowa – było to w marcu 1975 roku. Przez wiele lat eksploatacji były niejednokrotnie przebudowywane i przerabiane, przez co zmieniły swoje oznaczenie na 105Na. Kilka miesięcy temu zostały przywrócone do (prawie) pierwotnego stanu i jako techniczne pojazdy zabytkowe nadal zabezpieczały sieć trakcyjną. Całość została zrobiona w taki sposób, aby w stosunkowo szybkim czasie móc z wagonu pasażerskiego zrobić techniczny i na odwrót. W momencie gdy przewoźnik będzie posiadał wagon przeznaczony stricte na techniczny, skład #RT001+RT002 stanie się w pełni zabytkowym.

Skład „Szybkowców” wyjechał na pierwszą brygadę linii „15”, która z kolei kursowała na trasie:

CICHY KĄCIK – al. 3 Maja – Piłsudskiego – Dunajewskiego – Basztowa – Lubicz – Mogilska – al. Powstania Warszawskiego – al. Pokoju – al. Jana Pawła II – Ptaszyckiego – Igołomska – PLESZÓW

15-01 – 105N+105N #RT001+RT002
15-02 – N+ND #20+511 (skład uległ awarii i został zastąpiony wagonem 102N #203)
15-03 – T4+B4 #127+527

Jak już wspomnieliśmy, na krakowskie ulice wyjechały także autobusy. Te można było spotkać na linii 439, której trasa biegła następująco:

CRACOVIA STADION – al. Mickiewicza – al. Słowackiego – al. 29 Listopada – Dobrego Pasterza – Bohomolca – Jancarza – Srebrnych Orłów – Mikołajczyka – Obrońców Krzyża – Żeromskiego – al. Róż – ALEJA PRZYJAŹNI

439-02 – Ikarus 280.26 #34260
439-04 – Scania CN113ALB #38030
439-06 – Jelcz 021 #549
439-08 – MAN SG242 #36001 (ten niestety nie wyjeździł wszystkich swoich kursów i został podmieniony na Jelcza 120M #21004)

Oprócz tego, klasycznie jak co niedzielę kursowała linia „0”. Tym razem do obsługi skierowany został skład N+PN2+PN3 #26+524+555, a spotkać można go było na trasie:

DAJWÓR – Św. Wawrzyńca – Starowiślna – Westerplatte – Basztowa – Dunajewskiego – Straszewskiego – Piłsudskiego – al. 3 Maja – CICHY KĄCIK

Daniel Skrodzki