Remont tajm! – czyli gruntowna wymiana torowiska na trasie PST

Co dotychczas było robione?
Solaris Tramino S105p wyjeżdżający ze stacji „Kurpińskiego” do centrum

Trasa PST jak dobrze wiemy, ma już za sobą ponad 25lat funkcjonowania. Zapewnia szybkie i bezkolizyjne połączenie między centrum miasta, a jego północą, czyli Piątkowem. Trasa miała już za sobą kilka zamknięć, ale z reguły nie trwały one dłużej niż okres wakacyjny. Wymieniano między innymi całą sieć trakcyjną (w ciągu dwóch okresów wakacyjnych), węzeł wjazdowy na ul. Roosevelta (wtedy tramwaje po PST kursowały wahadłowo i nie zależnie od reszty sieci) oraz dokonywany odcinkowych napraw torowiska. JEDNAK torowisko tak silnie eksploatowane, musi zostać kompleksowo wymienione na nowe. W między czasie doszły nowe ograniczenia prędkości, które spowolniły szybki tramwaj z 70 do 50kmh (odcinkowo 60). Hałas również coraz bardziej daje się we znaki mieszkańcom.

Zamykamy i wymieniamy!
Degradująca główka szyny

Remont jest podzielony na dwa etapy, które były dwoma osobnymi przetargami. Oba przewidują kompleksową wymianę torowiska, wraz podtorzem i regulacją sieci trakcyjnej. Wymienione zostanie również odwodnienie, oraz krawędzie peronowe. Trasa po remoncie ma być również znacznie cichsza, dzięki zastosowaniom materiałów wygłuszających np. podkłady z tworzywa sztucznego na łukach, a na odcinkach prostych podkłady betonowe z tzw. zelówkami z poliuretanu. Pierwszy przetarg, który był po stronie MPK, przewiduje remont na odcinku od ul. Roosevelta do początku przystanku „Słowiańska”, czyli de facto najdłuższy odcinek, nie zawierający żadnego przystanku po drodze, który też przebiega na estakadzie. Ten etap ma zakończyć się w ciągu 6miesięcy.
Drugi przetarg jest po stronie ZTMu. Ten zostanie dofinansowany z pieniędzy w ramach programy „Polski Ład”. Obejmować on będzie odcinek od przystanku „Słowiańska” do „Szymanowskiego”, bez pętli na Os. Sobieskiego. Ten etap potrwa najdłużej, bo około roku. Po zakończeniu pierwszego etapu, planowane jest uruchomienie PST wahadłowo do Słowiańskiej. W trakcie zamknięcia, oczywiście została przewidziana komunikacja autobusowa za tramwaj linii T12, linia 3 i 16 zostanie połączona jako nr 96, a pozostałe zostaną przekierowane na inne pętle. To będzie ciężki rok dla pasażerów MPK, ale ten remont po tak długim czasie trzeba zrobić, by dalej można było móc szybko i bezpiecznie korzystać z trasy PST.

Relacjonowanie remontu

Cały remont postaram się relacjonować, także poniżej widzimy aktualny stan trasy na ostatnie dni, przed jej zamknięciem. Co ciekawe, na dwa dni przed zamknięciem PST, pękła rura wodociągowa na jednym z pobliskich osiedli. Woda zalała stację „Aleje Solidarności”, ruch jednak po 1,5h przywrócono 🙂

Piotr Lenartowicz – Pitoras