Solaris Bus & Coach na targach TRANSEXPO 2021

21 Października 2021 roku, w Kielcach odbyły się Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO. Targi od lat są organizowane przez IGKM oraz Targi Kielce.

Jednym z wielu czołowych wystawców była firma Solaris Bus & Coach.
W tegorocznej edycji Solaris przedstawił cztery autobusy, były to:
Solaris Urbino 9 LE Electric,
Solaris Urbino 12 Hydrogen,
Solaris Urbino 15 LE Electric.
Solaris Urbino 12 Electric Szkolny
Oprócz autobusów producent zaprezentował również nowy produkt, czyli własną platformę informacji pasażerskiej „OneLine”.
Jest to całkiem nowy produkt jednak widać, że inspirowany był mocno produktami już powszechnie dostępnymi na polskim rynku.
W czasie konferencji prasowej Solaris przedstawił statystyki dotyczące sprzedaży, ekspansji rynku oraz nowych technologii.

Solaris Bus & Coach w liczbach

W latach 2017-2020 sprzedaż autobusów elektrycznych prezentowała się następująco:
2017r – 63 autobusy
2018r – 107 autobusów
2019r – 162 autobusy (wzrost 182% w porównaniu do 2019r)
2020r – 457 autobusów.

W tych samych latach sprzedaż ogólna prezentowała się następująco:
2017 – 1397 szt.
2018 – 1226 szt.
2019 – 1487 szt. (wzrost 18,6%)
2020 – 156 0szt.

Liczba autobusów elektrycznych w Europie dynamicznie rośnie i od 2012 roku wynosi 2062 autobusy!
W poszczególnych krajach ilość e-busów prezentuje się następująco:
– Wielka Brytania: 549
– Norwegia: 383
– Szwecja: 441
– Holandia: 1167
– Niemcy: 673
– Luksemburg: 132
– Hiszpania: 190
– Francja: 501
– Włochy: 219
– Polska: 393

Wśród wszystkich wymienionych rynków wyróżnić można tzw. TOP 3.

POLSKA:

  • 365 autobusów
  • 53% udziału w rynku
  • Solaris liderem od 18 lat.

NIEMCY:

  • 329 autobusów
  • 2 kraj europejski pod względem ilości elektrobusów
  • 36,5% stanowią autobusy marki Solaris.

WŁOCHY:

  • 249 autobusów
  • 67 e-busów
  • 69% z nich to autobusy elektryczne Solaris
  • Prawie 600 zamówionych Solarisów InterUrbino.
Przejdźmy do prezentowanych autobusów.

Solaris Urbino 9 LE Electric.

Dane techniczne:

  • Długość: 9m
  • Silnik: 220 kW
  • Baterie: Solaris High Energy (Solaris High Power jako opcja)
  • Pojemność baterii: Do 350 kWh
  • Sposób ładowania: złącze Plug-in lub pantograf.
  • Pojemność pasażerska: Do 73 osób w zależności od konfiguracji i wyposażenia
  • Systemy wspomagania kierowcy (Mirro eye, czujniki martwego pola, czujniki zmierzchu oraz deszczu, automatyczne doświetlanie zakrętów)

Solaris Urbino 12 Hydrogen

Dane techniczne:

  • Długość: 12m
  • Silnik: Silniki w osiach ZF 2x125kW
  • Baterie: baterie litowo – jonowe
  • Ogniwo wodorowe: Ballard 70kW
  • Zbiorniki z wodorem: butle kompozytowe 5 x 312 l
  • Sposób ładowania: złącze Plug-in.
  • Miejsca siedzące: max. 37+4
  • Systemy wspomagania kierowcy (Mirro eye, czujniki martwego pola, czujniki zmierzchu oraz deszczu, automatyczne doświetlanie zakrętów)

Solaris Urbino 15 LE Electric

Dane techniczne:

  • Długość: 15m
  • Silnik: Asynchroniczny 300kW chłodzony cieczą
  • Baterie: baterie litowo – jonowe Solaris High Energy, możliwość zapewnienia operacyjności 24/7, pojemność ponad 600kWh
  • Sposób ładowania: złącze plug-in, pantograf
  • Możliwość zamontowania piasecznicy, schowków na łańcuchy, dodatkowych świateł drogowych
  • Dostosowanie do standardu Bus Nordic
  • Miejsca siedzące: max. 65
  • Systemy wspomagania kierowcy (Mirro eye, czujniki martwego pola, czujniki zmierzchu oraz deszczu, automatyczne doświetlanie zakrętów)

Solaris Urbino 12 Electric Gimbus

Dane techniczne:

  • Długość: 12m
  • Silnik: 2x 125kW (w osiach)
  • Baterie: baterie litowo – jonowe Solaris High Energy+ o pojemności 240kWh
  • Sposób ładowania: złącze plug-in,
  • Wyposażenie typowe dla autobusu szkolnego (tablice, pomarańczowe koguty, znak STOP, sygnał akustyczny)
  • Miejsca siedzące: 37
  • Systemy wspomagania kierowcy
Solaris Oneline

Dominik Włodarczyk
Zdjęcia: Dominik Włodarczyk, Daniel Skrodzki, Materiały Prasowe SB&C