Stadler Lajkonik wyjechał na krakowskie torowiska

Pod osłoną nocy, na przełomie 7 i 8 stycznia 2020 roku na torowiska stolicy Małopolski wyjechał Stadler Lajkonik – pierwszy z 50 nowych tramwajów dla Krakowa. Rozpoczęły się właśnie jazdy homologacyjne wagonu nowego typu.

Chwilę po godzinie 23:30 Lajkonik o numerze taborowym #RY825 (a więc kontynuacja numeracji wagonów NGT8) po raz pierwszy opuścił teren Zajezdni Tramwajowej Podgórze przy ul. Brożka, do której przyjechał rankiem 13.12.2019r. (zdjęcie). Dzisiejszy przejazd miał na celu głównie sprawdzenie zachowania wagonu w skrajni na łukach oraz przystankach, a trasa przejazdu została zaplanowana w następujący sposób:

Brożka – Wadowicka – Kalwaryjska – Limanowskiego – Wielicka – Estakada Lipska-Wielicka – Lipska – Mały Płaszów P+R – /powrót do ul. Limanowskiego/ – Na Zjeździe – Starowiślna – Dietla – Grzegórzecka – Kotlarska – Klimeckiego – Kuklińskiego – Lipska – Mały Płaszów P+R – /powrót do ul. Na Zjeździe/ – Kalwaryjska – /powrót do Zajezdni Podgórze/

Przypomnijmy sobie również pokrótce o jakim wagonie rozmawiamy…

Stadler Lajkonik to mierzący 33,4m długości wagon, będący jednym z 50 które przyjadą do Krakowa. Trójczłonowa konstrukcja oparta została na 4 wózkach.

  • Jednorazowo może przewieźć ponad 200 pasażerów, w tym 82 na miejscach siedzących
  • Dla ułatwienia wymiany pasażerskiej zastosowano drzwi o większej szerokości – 1,4m
  • Do dyspozycji pasażerów są gniazdka 230V oraz ładowarki USB
  • Ponadto standardowy system informacji pasażerskiej złożony z wyświetlaczy oraz głosowych zapowiedzi przystanków
  • Nie zabrakło także klimatyzacji oraz monitoringu
  • Zamontowane są także 2 automaty biletowe w których zapłacimy bilonem oraz kartą
  • Zastosowano technologię pozwalającą na pokonanie przez tramwaj odcinka 3km bez zasilania z sieci trakcyjnej. 2 pojazdy mają mieć ten system zamontowany, pozostałe będą posiadać możliwość późniejszego montażu
  • Całość została zwieńczona pełnym oświetleniem wykonanym w technologii LED

Daniel Skrodzki