Wrocławskie MPK testuje – Mercedes-Benz eCitaro

To już trzeci artykuł mówiący o elektrycznym dziecku Mercedesa – eCitaro. Pisaliśmy już o tym modelu podczas targów Warsaw Bus Expo 2019, gdzie odbyła się jego polska premiera, a później gdy przyjechał do Krakowa na kilkudniowy pokaz dla ogólnie pojętego zaplecza technicznego miejskiego przewoźnika. Teraz mamy okazję powrócić do tego wozu za sprawą liniowych testów we Wrocławiu. Te trwają bowiem już od 7 maja, a zakończyć mają się 2 czerwca.

Do stolicy województwa dolnośląskiego na miesięczne testy przyjechał Mercedes eCitaro, będący własnością EvoBus Wolica. Jest to ten sam egzemplarz który wcześniej odwiedził Kraków, Warszawę, czy Gdynię. Po zmianie właściciela na polski oddział EvoBusa, został oczywiście przerejestrowany, a także wzbogacił się o wyświetlacze.

Trochę danych…

Prąd do zasilania całego pojazdu jest zgromadzony w dziesięciu zestawach akumulatorów litowo-jonowych, których łączna pojemność to 243kWh. Do elementów technicznych możemy dodać również zarządzanie ciepłem akumulatorów skutkujące mniejszym zużyciem energii, a więc większy zasięg. Podwozie jest wyposażone w elektryczny system stabilizacji ESP oraz układ przechyłu w pionie i poziomie. Moc dwóch silników to 250kW (342,5KM), które zasilane są napięciem 400V. Całość wieńczy niezależne zawieszenie ZF.

Wymiary autobusu:

Długość: 12 135mm
Szerokość: 2 550mm
Wysokość całkowita: 3 400mm
Rozstaw osi: 5 900mm
Średnica zawracania: 2,805/3,340mm
Maksymalna masa całkowita: ok. 20 ton

Testy we Wrocławiu

  • 6 maja odbył się przejazd pokazowy, a pierwszym pasażerem był prezydent Wrocławia – Jacek Sutryk. „Gwiazda” otrzymała numer taborowy #5014.
  • Liniowy debiut odbył się następnego dnia na liniach 111 oraz 143. 
  • Dzień później Mercedes pojawił się na tej samej brygadzie. Dodatkowo na facebookowym profilu MPK Wrocław pojawiła się ankieta w której pasażerowie mogli zadecydować na jakich kolejnych liniach pojawi się „elektryk”.
  • W weekend pojawia się na linii 142
  • W poniedziałek (11 maja 2020r.) ogłaszane są wyniki ankiety dotyczącej linii na których zagości testowiec:
    – do 19 maja – linia 101
    – od 20 do 26 maja – linia K
    – od 27 maja do 2 czerwca – linia 111
    – weekendowo – linia 142 (lub inne w razie konieczności)

Powracając jednak do wyglądu eCitaro

Aby jednak tradycji stało się zadość i nie wrzucać samych zdjęć, dorzućmy trochę mniej i bardziej merytorycznego tekstu. Zaczniemy jak zwykle od zewnątrz… Całość wizualnie jest połączeniem modelu Citaro C2 oraz Future Bus. W polskim demo zastosowany został układ drzwi 2-2-2 ze skrzydłami otwieranymi do środka.

Zaglądając do środka zobaczmy jak wygląda miejsce pracy kierowcy: zastosowano tutaj tzw. „małą kabinę”, lecz w pełni zabudowaną. A co w jej środku? Niezmienna deska rozdzielcza montowana w „zwykłym” Citaro od kilku lat. Do kompletu można dodać zachwalany przez kierowców obracany fotel z dwoma podłokietnikami.

Przechodząc za kabinę mamy do dyspozycji 28 foteli (z czego 7 dostępnych jest bezpośrednio z podłogi). Łącznie autobusem mogą podróżować 82 osoby. Przestrzeni jest jak znalazł dla wszystkich podróżnych.
Ciekawostka dla niewtajemniczonych czytelników – polskie demo ma identyczną tapicerkę, jak ta stosowana we wrocławskich autobusach i tramwajach.

Wyposażenie

Na pokładzie w ciągu kilku ostatnich miesięcy znalazł się system informacji pasażerskiej od firmy R&G: wyświetlacze zewnętrzne barwy białej o dużej rozdzielczości oraz kasowniki KRG-6. Znalazło się także miejsce na ewentualny automat biletowy. Klimatyzacja, czy rampa dla osób poruszających się na wózkach to już swego rodzaju standard we wszystkich nowych pojazdach.

Daniel Skrodzki